Välkommen till Ann-Catrins skrivarblogg

Här kommer du att få läsa om mitt skrivande och mina bokprojekt. Bokförlaget AML startade jag våren 2010 för att kunna presentera min första bok "En kvinnlig konsult på uppdrag i Angola" på Bokmässan i Göteborg. Temat var ju Afrika och det har blivit mitt tema för hela året. Boken kan beställas både i nätbokhandeln och hos andra bokhandlare samt efterfrågas hos biblioteken i hela Sverige.

fredag 2 december 2011

Hallå där ... ur Västervikstidningen 24/11 2011

Hallå där ...
Ann-Catrin Malmlöf, som på lördag släpper boken "En kvinnlig konsult på uppdrag i Colombia". Huvudpersonens namn: Gerd Malm.

Du förstår att namnet Malm väcker frågor?
- Det finns en viss koppling till mig. Det gör det. Boken är baserad på mitt yrkesliv som utlandstelefonist. 95 procent av innehållet är självupplevt och sant.

Hur sant är det när Gerd Malm får reda på att hon har ett hjärtfel och då känner att  Colombias farligaste område är rätt ställe att åka till?
- Det är sant. Det var en chock när jag fick reda på att jag hade ett hjärtfel. Jag var oroad. Men jag ville åka till Colombia ändå och gjorde det. När jag kom hem igen hade jag inga problem med hjärtat längre. Jag frågade läkaren efter en undersökning och han sa att han inte såg något fel längre.

Malm möter kärleken i Colombia och blir av med hjärtfelet. Var det så att kärleken läkte ditt hjärta?
- Det hade kanske kunnat vara så. Men det där med kärleken i Colombia är inte sant. Det är en av delarna i boken som är påhittad. Jag har inte hittat någon Colombian. Jag har kvar min man fortfarande.


Kommer det en bok till om Malm?
- Ja det gör det. Jag ska börja skriva på en ny i januari. Då kliver Malm ut i cyberrymden. Det blir mer av en roman. Jag känner att jag vågar släppa mer på verkligheten ju mer van skribent jag blir.

Det kan bli mer kärleksäventyr för Malm alltså?
- Det återstår att se.

Att du kommer från lilla trygga Västervik har det påverkat dig att söka upp mer spännande platser?
- Jag stack till Stockholm som ung och det tyckte farmor var förskräckligt. Det gjorde mig ännu mer sugen på Stockholm. På sätt och vis har mina resor till länder med inbördeskrig och oroligheter varit en väg till spänning. Nu värderar jag tryggheten i Sverige mer.

Personligt:
Ålder: 66
Bor: Saltsjö-Boo
Familj: Sambo två barn tre barnbarn
Intressen: Litteratur, resor, kultur och språkutveckling.
När skrattade du senast: I morse fick jag bråttom och gick fel. Istället för att gå till gymmet gick jag till lokalen där jag ska ha releasefesten på lördag. 

Henrik Hultqvist Västervikstidningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar